Jaaroverzicht 2016

Afgelopen jaar is een goed jaar geweest. We hebben mooie projecten mogen uitvoeren en nieuwe dingen mogen bedenken. Voor één van deze projecten hebben we zelfs een prijs gekregen! We nemen je graag mee langs een aantal van onze mooiste projecten en beste resultaten van het afgelopen jaar.

Zespri

Voor Zespri hebben we een enorme kiwi met ingebouwd tablet ontworpen. Deze was onderdeel van de Zespri Summer tour. De Zespri Summer Tour heeft in vijftien shoppingcentra in Nederland, België en Luxemburg gestaan en was aanwezig op verschillende evenementen, zoals de Nijmeegse vierdaagse en het festival Share a Perfect Day. Ilse Buyl, projectcoördinator bij Brands in Motion zei over het eindresultaat dat het visueel gezien de initiële opdracht overtreft.

De kiwi is een augmented reality spel, een photobooth en een e-mailverzameling-systeem in één. Daar lag ook deels de uitdaging: de e-mailadressen die werden ingevoerd moesten worden afgeschreven op een harde schijf. De mensen die hun adres achterlieten ontvingen een e-mail met daarin een receptenboekje; uiteraard zat in elk gerecht kiwi verwerkt.

De Lotto

Lotto_TOTOTOTO is een product van Lotto, waarbij voetbalfans uitslagen van wedstrijden kunnen voorspellen en kunnen wedden op hun voorspellingen. Lotto wilde TOTO graag digitaliseren, dus heeft Vlastuin dit mogelijk gemaakt. Voor TOTO zijn twee soorten EasyPlay terminals ontwikkeld: een floor- en counterversie. Hierbij was belangrijk dat ze gemakkelijk te verplaatsen zijn. Vlastuin heeft voor TOTO zelf een CMS systeem ontwikkeld. Hierdoor kunnen analyses worden uitgevoerd en kunnen de terminals op afstand worden gemanaged en geüpdate. Dit betekent ook dat niet-werkende terminals snel worden vervangen en de hard- en software op afstand onderhouden worden.

De geplaatste terminals zijn nu verantwoordelijk voor 30% van de omzet van TOTO. Ook zorgt de aanwezigheid van een terminal voor 10% meer omzet dan in een winkel zonder terminal. Tot slot hebben wij tijdens het Shopper Marketing jaarcongres de Shopper Marketing Award binnen de categorie Semi Permanente Displays in ontvangst mogen nemen.

Oase

Schap OaseOase is wereldwijd marktleider op het gebied van ‘watertuinen’. Oase verkoopt haar producten onder andere bij tuincentra en vond dat de productpresentatie aan een update toe was. Om deze reden nam zij contact op met Vlastuin. Ook wilde zij de consument informeren en inspireren. Er is een basisontwerp ontwikkeld waarbij verschillende opstellingen zijn bepaald en afzonderlijke componenten zijn uitwerkt. Het resultaat is een POS presentatie waarmee Oase zich van haar concurrenten onderscheidt.

De combinatie van sfeerbeelden bovenin het meubel, op de achterwand en de vloer, de geluidsmodule en de verlichting geven het gevoel een vijver in te stappen. Ook is een informatiecentrum ontworpen wat consumenten helpt de goede keuze te maken.

Door middel van een pilot wordt het project een jaar getest. Voor de realisatie is ook veel afstemming nodig met partnerlanden zoals de UK, Frankrijk en de Benelux. Birgit Scheidler, marketing director bij Oase geeft aan dat het een creatief proces was.

Carrefour

Carrefour/Mondelez_1Het initiatief om het chocoladeschap te remodellen komt vanuit Carrefour en Mondelez International (bekend van Oreo, Prince, LU, Toblerone, Côte d’Or). Bij dit project is rekening gehouden met de consumer decision tree. Dit betekent dat er in plaats van simpelweg wordt gekeken naar categorieën chocolade, het winkelgedrag de basis vormt voor de indeling van het schap. De visibiliteit en leesbaarheid was hier een belangrijke leidraad.

De schappen, van ongeveer 18 meter lang, is opgedeeld in segmenten met hun eigen kleur en materiaal. Zo hebben sommige schappen een gebogen fronten (waar voorraad achter kan worden opgeborgen), anderen hebben LED verlichting. Zo is een indeling gecreëerd die zowel rationeel als gevoelsmatig klopt; het zet een beleving neer. De verandering is tot op heden in 42 Carrefours verspreid door België doorgevoerd.

Ook de Cora, een andere supermarkt in België heeft deze nieuwe manier van chocolade indelen opgepikt. In zeven Cora’s heeft zij ook haar schappen soortgelijk veranderd. Hier is echter gekozen voor merksegmentatie: van elk merk wordt van de basiskleuren gebruik gemaakt. Cora maakt ook gebruik van afgeronde fronten en LED verlichting.

SVS

SONY DSCSVS staat voor shelf-video-strip. Het is een geïntegreerde display van  drie, zes of negen schermen waar content op afgespeeld kan worden. De toevoeging van een SVS brengt een display tot ‘the next level’; het de trekt aandacht en valt op. De SVS is dan ook heel geschikt voor showrooms, boetieks, etalages en flagship stores. Bij het aanpassen van het chocoladeschap van de Carrefour hebben we deze ook ingezet. Wij zijn enorm trots op de, in samenwerking met STI, ontwikkeling van deze nieuwe manier van communiceren met klanten.

Zoals gezegd is 2016 een goed jaar geweest. Dit is ook ons streven voor 2017. Met veel leuke en spannende dingen op de agenda, waaronder de viering van ons 50 jarig bestaan, hopen we 2016 te overtreffen!